۲۵۰۰

جرثقیل

۹۰

کشور

بالابرهای استاندارد و سفارشی

با توجه به نیاز صنایع مختلف به بالابر و جرثقیل شرکت BVS نیز به منظور افزایش سرعت و کیفیت ساخت اقدام به استاندارد سازی بسیاری از بالابرها از نقطه نظر تناژ سرعت و ارتفاع بالابری و نیز کلاس کاری کرده است . در این راستا در صورت انتخاب مشتری از محصولات استاندارد زمان تامین و ساخت و نهایتا قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند .

در صورت انتخاب مشتری از محصولاتی که در لیست محصولات استاندارد وجود ندارد طراحی و نهایتا ساخت می بایست به صورت سفارشی انجام پذیرد .

استاندارد سازی محصولات با توجه به نوع بالابر که می تواند از انواع مونوریل و یا سایر جرثقیل ها باشد انجام و در کاتالوگ های مربوطه قابل استخراج و انتخاب می باشد .

جرثقیل سقفی تک پل و دو پل، مونوریل

این نوع جرثقیل قابل استفاده در سالن ها و مکان های مسقف می باشد که برای آن ۶ جهت حرکت ( حرکت در عرض سالن – حرکت عمودی بالابری – حرکت در طول سالن ) تعریف شده است .

با توجه به دهانه سالن و نیز تناژ بالابری می تواند به صورت تک پل و یا دو پل استفاده شود . بدیهی است برای تناژ های بالا و نیز دهانه های گسترده الزاما می بایست از جرثقیل دو پل استفاده کرد .

در بسیاری از مواقع به دلیل محدودیت فضای مابین جرثقیل و سقف سوله و یا سالن می بایست طراحی جرثقیل به صورتی باشد که جرثقیل در زیر پل قرار گیرد که در این حالت نوع Under Slung پیشنهاد می گردد . این نوع جرثقیل ها دامنه حرکتی گسترده تری نسبت به سایر جرثقیل های سقفی می تواند در عرض سالن مهیا کند .

در این جرثقیل ها با توجه به نیاز مشتری و نیز شرایط استفاده می توان به جای سیم بکسل از زنجیر نیز استفاده کرد . در زمانی که به جای سیم بکسل از زنجیر استفاده شود جرثقیل می تواند به لحاظ ابعادی در ابعاد کوچکتر طراحی شده که طبیعتا وزن کماری را نیز خواهد داشت . در این گونه جرثقیل ها مانور حرکت جرثقیل در عرض سالن  به دلیل ابعاد کوچکتر کالسکه  بسیار بالاتر از انواع سیم بکسلی خواهد بود .

جرثقیل بازویی

این نوع جرثقیل ها با توجه به نیاز مشتری در فضاهایی استفاده می شوند که نیاز به جابه جایی در فضایی محدود و تعریف شده ضرورت داشته باشد و امکان استفاده از جرثقیل ها سقفی موجود نباشد. این نوع جرثقیل ها با توجه به نیاز می تواند حول ستون ثابت خود گردشی تا حداکثر ۳۶۰ درجه داشته باشد . این محور ثابت حتی می تواند بخشی از سازه سالن اصلی نیز باشد.

بدیهی است به دلیل نوع ساختار سازه ایی تناژ این جرثقیل ها محدود بوده و نمی تواند برای تناژ های بالا مورد استفاده قرار گیرد. بالابر این جرثقیل ها می تواند با توجه به نیاز به صورت برقی و یا دستی نیز تعریف شود.

جرثقیل دروازه ای

این نوع جرثقیل ها بیشتر در مکان هایی که به هر دلیل استفاده از سازه سالن ها جهت ریل گذاری و نصب پل نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد طراحی و ساخته می شود که عمداتا در فضاهای باز و در محیط های خارج از سالن می باشد. اگرچه که می تواند به عنوان سازه ای مستقل در سالن های تولید و یا انبار نیز طراحی و اجرا شود.

این جرثقیل ها با توجه به تناژ بالابری و نیز دهانه جرثقیل می تواند تک پل و یا دو پل نیز طراحی و ساخته شوند. در بسیاری از مواقع شرایط محل کاربری باعث می گردد که این جرثقیل ها به عنوان نیم دروازه ای نیز طراحی و اجرا شوند.

با توجه به قرار گیری مجموعه بالابری و سیستم های برقی در فضای غیر مسقف حفاظت های لازمه برای کارکرد این نوع جرثقیل ها باید لحاظ گردد.

جرثقیل بندری

جرثقیل های بندری و دریایی در انواع مختلف در بنادر استفاده می شوند که جرثقیل های کانتینر بر و جرثقیل های کشتی ( شیپ لودر ) از این نوع هستند . شرکت BVS به عنوان بزرگترین سازنده جرثقیل در ترکیه دارای رزومه گسترده ایی در ساخت انواع جرثقیل های بندری می باشد که از آن جمله می توان به جرثقیل های شیپ لودر در بندر Derince ترکیه با قابلیت بارگیری ۱۵۰۰ تن کالای فله سدیم کربنات در ساعت و با قابلیت حرکت بر روی ریل اشاره کرد.

جرثقیل های بندری می تواند در در انواع چرخ لاستیکی زنجیری و یا حرکت بر روی ریل نیز طراحی و ساخته شوند که در بندر Derince جرثقیل شیپ لودر با چرخ لاستیکی و با ظرفیت ۳۰۰ تن در ساعت طراحی و ساخته شده است.

تجهیزات تکمیلی جرثقیل

مگنت

مگنت به عنوان یکی از تجهیزات بالابری در جرثقیل ها به شمار می رود که می تواند برای انتقال فلزات مانند بیلت کویل قراضه ، ورق و … به کار می رود . این تجهیز می تواند برای بارهای طویل به عنوان بخشی از تجهیز شاهین طراحی و استفاده شود.

مگنت به وسیله جریان برق و ایجاد معناطیس عمل می کند و اطمینان از عملکرد آنها در زمان قطعی برق ناگهانی بسیار مهم و اساسی می باشد.

برق رسان ها

برق رسانی جرثقیل در هر دو حرکت طولی و عرضی از مهمترین موارد هر جرثقیل می باشد برای این منظور شیوه های متفاوتی اتخاذ می گردد. از جمله این روشها استفاده از سیستم BusBar یا شینه گذاری – کابل به همراه C-Rail و کابل جمع کن می باشد که هر کدام با توجه به نیاز مشتری و الزامات جرثقیل استفاده می گردد.

قلاب جرثقیل

قلاب جرثقیل از قطعات حائز اهمیت جرثقیل می باشد که می تواند نقش تعیین کننده ای در ایمنی تجهیز داشته باشد. استفاده از فولاد فورج و یا ریخته گری با توجه به حساسیت های جرثقیل و نوع کاربری و تناژ بالابری می تواند تعریف گردد.

شاهین

شاهین ها و یا Lifting Beam  به عنوان بخشی از ادوات بالابری در جرثقیل برای انتقال بارهایی با ابعاد خاص و طویل و یا در زمان هایی که دو جرثقیل به صورت همزمان می بایست برای جا به جایی عمل کنند استفاده می شود. طراحی و ساخت این تجهیز با توجه به نیاز تعریف شده به صورت سفارشی انجام شده و رعایت موارد ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

کلیه قطعات جرثقیل و لوازم یدکی

مسئله تعمیرات و نگهداری همواره یکی از اساسی ترین موضوعات خریداران و استفاده کنندگان این تجهیز می باشد. برای رفع نگرانی استفاده کنندگان شرکت BVS حتی المقدور از تجهیزات استاندارد با کد قطعات قابل ردگیری استفاده کرده و بر خلاف بسیاری از جرثقیل سازان که سعی در انحصاری کردن تامین قطعات یدکی از سازنده را دارند از این امر پرهیز می نماید.

در این راستا با دارابودن اطلاعات قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس ها و کلیه قطعات برقی مشتریان می توانند در صورت تمایل خود اقدام به خرید قطعات یدکی بر اساس کد قطعات اقدام نمایند اگر چه که خدمات پس از فروش ۱۵ ساله به عنوان یکی از مهم ترین خدمات این شرکت به شمار می رود.

کنترل های ریموت و رادیویی

به منظور استفاده و نیز کنترل حرکت های جرثقیل به صورت معمول از کنترل آویز جرثقیل استفاده می شود اما در بسیاری از موقع با توجه به نوع جرثقیل و دارابودن کابین و نیز شرایط خاص قرارگیری و استفاده جرثقیل می توان از کنترل ریموت و یا Joy Stick نیز استفاده کرد.