رسیدن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر

رسیدن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر

 

خبر خوب هفته گذشته، رسیدن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر بود. همزمان در هفته گذشته، بورس کالا میزبان عرضه ۱۵۶ هزار و ۶۸۷ تن شمش بلوم بود که در نتیجه آن تنها، ۴۰ هزار و ۱۰۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت. حتی با وجود کاهش ۴.۵ درصدی قیمت پایه، شمش فولادی در هفته گذشته در بورس کالا خریدار چندانی نداشت. باید دید حالا که قیمت شمش فولادی صادراتی به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است و مشخص شده است که در بازار داخلی نیز تقاضای چندانی برای شمش وجود ندارد، دولت و وزارت صمت با تسهیل شرایط صادرات فولاد، اجازه می‌دهند کشور از مزیت‌های صادرات فولاد بهره‌مند شود!

در هفته گذشته، قیمت میانگین بیلت صادراتی ایران، ۴۳۴ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، رشد قابل توجه ۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز با رشد هفتگی ۰.۹ درصدی به ۴۴۵ دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در دو هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دو هفته طلایی را پشت سر گذاشته و به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است. قیمت بیلت صادراتی ایران در دو هفته گذشته به ترتیب ۸.۵ و ۱۶.۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.

با افزایش قیمت‌ها، یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات فولاد ایران ایجاد شده است. در ماه‌های گذشته، به دلیل محدودیت‌های صادراتی تحمیل‌شده توسط وزارت صمت، تولیدکنندگان فولاد ایران نتوانستند از این فرصت طلایی به‌خوبی استفاده کنند. باید دید در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۹، صادرات فولاد ایران چه وضعی پیدا می‌کند.


122 1399/08/30